Prawo do życia stanowi fundament systemu praw człowieka i obywatela. Obejmuje ono wszystkie etapy życia ludzkiego, od poczęcia do naturalnej śmierci. Biologicznie nie budzi wątpliwości, że życie ludzkie rozpoczyna się w chwili zapłodnienia, co potwierdzają zarówno współczesne nauki biomedyczne, jak i orzecznictwo konstytucyjne w Polsce. W świetle prawa ochrona życia nie jest wyłącznie kwestią etyki, lecz obowiązkiem państwa wynikającym z przepisów konstytucyjnych i zobowiązań międzynarodowych.
Ochrona życia w aktach prawa międzynarodowego
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948)
Art. 3 Deklaracji głosi: „Każdy człowiek ma prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa swojej osoby.”
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (1966)
Zgodnie z art. 6 ust. 1: „Każda istota ludzka ma przyrodzone prawo do życia. Prawo to powinno być chronione przez ustawę.” Polska ratyfikowała Pakt w 1977 r. (Dz.U. 1977, nr 38, poz. 167).
Konwencja o prawach dziecka (1989)
W preambule zapisano, że dziecko potrzebuje ochrony „zarówno przed, jak i po urodzeniu”. Uznano, że dzieci, ze względu na swoją niedojrzałość, wymagają specjalnej ochrony prawnej.
Europejska Konwencja Praw Człowieka (1950)
Chociaż art. 2 EKPCz mówi o prawie każdego człowieka do życia, orzecznictwo ETPCz (np. Paton v. UK, DR 19/244) nie rozszerza tej ochrony na dziecko poczęte. Jednak wiele państw członkowskich chroni życie prenatalne w ramach swojej suwerenności legislacyjnej.
Europejska Konwencja Bioetyczna (1997)
W art. 1 uznano, że celem Konwencji jest ochrona istoty ludzkiej w odniesieniu do zastosowań biologii i medycyny, z poszanowaniem jej godności i tożsamości genetycznej. Konwencja zakazuje klonowania ludzi (protokół z 1998 r.). Polska podpisała ją w 1999 r.
Konstytucyjna ochrona życia w Polsce
Art. 38 Konstytucji RP
„Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia.”
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
- Wyrok z 28 maja 1997 r. (sygn. K 26/96): Trybunał orzekł, że życie ludzkie podlega ochronie konstytucyjnej od chwili poczęcia, a wszelkie przepisy umożliwiające jego pozbawienie muszą być wyjątkowe i proporcjonalne.
- Wyrok z 22 października 2020 r. (sygn. K 1/20): TK uznał niekonstytucyjność tzw. przesłanki eugenicznej, tj. możliwości przerwania ciąży ze względu na ciężkie wady płodu. Wyrok ten umocnił status prawny życia prenatalnego jako dobra chronionego konstytucyjnie.
Analiza orzecznictwa sądów międzynarodowych i krajowych
- ETPCz, Paton v. Wielka Brytania (1980) – Trybunał orzekł, że nienarodzone dziecko nie ma statusu osoby w rozumieniu art. 2 EKPCz, jednak pozostawił państwom swobodę w zakresie regulacji ochrony życia prenatalnego.
- ETPCz, Vo v. Francja (2004) – Trybunał nie uznał naruszenia art. 2 EKPCz w przypadku śmierci płodu w wyniku błędu lekarskiego, ale podkreślił, że życie nienarodzone może podlegać ochronie prawnej w ramach krajowego porządku prawnego.
- Wyrok TK z 27 stycznia 2021 r. (publikacja K 1/20) – mimo kontrowersji społecznych, TK potwierdził, że życie ludzkie nie traci wartości w żadnym etapie rozwoju, a każde rozróżnienie narusza konstytucyjną zasadę równej godności.
Ochrona życia w polskim ustawodawstwie
Prawo karne
- Art. 152 k.k. penalizuje aborcję przeprowadzoną z naruszeniem przepisów ustawy. Za przerwanie ciąży za zgodą kobiety, ale niezgodnie z ustawą, grozi od 1 miesiąca do 3 lat pozbawienia wolności.
- Art. 157a k.k. penalizuje spowodowanie uszczerbku na zdrowiu dziecka poczętego. Przestępstwo nie zachodzi, gdy działania były konieczne dla ratowania życia matki.
Prawo cywilne
- Art. 8 k.c. przyznaje zdolność prawną człowiekowi od urodzenia, ale przepisy uznają nasciturusa za podmiot prawny w zakresie dziedziczenia (art. 927 k.c.) i odpowiedzialności deliktowej (art. 4461 k.c.).
Prawo rodzinne
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy przewiduje możliwość ustanowienia kuratora dla dziecka poczętego (art. 182 k.r.o.), jeśli zachodzi potrzeba ochrony jego przyszłych praw.
Propozycje legislacyjne w Polsce (2020–2025)
- Projekt ustawy „Legalna Aborcja Bez Kompromisów” (2022) – zakładał pełną legalizację aborcji do 12. tygodnia ciąży. Został odrzucony przez Sejm I czytaniu jako sprzeczny z Konstytucją.
- Projekt Lewicy (2024) – przewidywał dodanie przesłanki społecznej jako podstawy legalnej aborcji. Spotkał się z krytyką środowisk konstytucyjnych oraz ekspertów bioetyki.
- Projekt Ordo Iuris (2021) – zakładał pełną ochronę życia dziecka poczętego, również w przypadkach tzw. przesłanki kryminalnej. Projekt nie został skierowany do procedowania, ale zyskał szerokie poparcie społeczne.
Analiza dokumentów ONZ i UE
- CEDAW, Uwagi końcowe dla Polski (2024) – Komitet uznał obowiązujące regulacje za naruszające prawa kobiet i wezwał do ich liberalizacji. Polska odrzuciła te uwagi, powołując się na Konstytucję RP i orzecznictwo TK.
- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 11 kwietnia 2024 – potępiła ograniczenia aborcji w Polsce jako sprzeczne z Kartą Praw Podstawowych UE. Rezolucja nie jest wiążąca, a jej stanowisko było krytykowane przez Komisję Wenecką jako ingerujące w autonomię państw członkowskich.
- Rada Europy, Rekomendacja 1100 (1989) – wskazywała na konieczność poszanowania życia ludzkiego także w kontekście eksperymentów prenatalnych i procedur IVF, postulując ochronę także zarodków.
Ochrona życia w praktyce społecznej i medycznej
Wprowadzenie zakazu aborcji eugenicznej wywołało znaczne napięcia społeczne, jednak nie podważa to obowiązku państwa do ochrony życia. Państwo powinno równocześnie zapewniać:
- wsparcie dla matek dzieci chorych (finansowe, medyczne, psychologiczne),
- rozwój hospicjów perinatalnych,
- dostęp do diagnostyki prenatalnej niepowiązanej z intencją aborcji.
Wnioski i postulaty
- Ochrona życia od poczęcia powinna pozostać niepodważalną zasadą konstytucyjną.
- Polska nie narusza prawa międzynarodowego, chroniąc życie prenatalne – istnieje tu pewien margines swobody legislacyjnej.
- Konieczne jest wzmocnienie pozaprawnych instrumentów ochrony życia, jak edukacja, pomoc rodzinie, psychoterapia i medycyna paliatywna prenatalna.
- Należy stanowczo sprzeciwić się presji instytucji międzynarodowych, które dążą do nadania statusu prawnego tzw. „prawu do aborcji”.
Przypisy
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, art. 3.
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, Dz.U. 1977, nr 38, poz. 167.
- Konwencja o Prawach Dziecka, Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526.
- Orzeczenie TK K 26/96, OTK 1997/2/19.
- Orzeczenie TK K 1/20, Dz.U. z 2021 r., poz. 175.
- Kodeks karny z 1997 r., Dz.U. z 2023 r., poz. 535.
- Kodeks cywilny z 1964 r., Dz.U. z 2023 r., poz. 1610.
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. z 2020 r., poz. 1359.
- Europejska Konwencja Bioetyczna, ETS nr 164, 1997.
- Paton v. United Kingdom, DR 19/244 (1980).
- Vo v. France, Application no. 53924/00.
- Rezolucja PE z 11.04.2024 (2024/2648(RSP)).
- CEDAW Concluding Observations: Poland, 2024.